Jumaat, 21 Februari 2014

CONTOH KARANGAN CERITA PENGALAMAN


Kamu telah mengikuti Program Motivasi UPSR yang di sekolah kamu. Ceritakan pengalaman kamu semasa mengikuti program tersebut.

Pada hari Sabtu bersamaan 10 Februari 2014, sekolah saya telah mengadakan Program Motivasi UPSR. Program itu diadakan di Dewan Utama Sekolah Kebangsaan Air Baruk. Program itu bermula pada pukul 8.00 pagi dan berakhir pada pukul 12.00 tengah hari. Penceramah program itu ialah Puan Marhaini, Guru Kaunseling sekolah saya.
                Peserta yang menyertai program ini terdiri daripada 80 orang murid tahun 6 yang akan menduduki peperiksaan UPSR pada bulan September nanti. Saya berasa sangat seronok dan gembira kerana dapat menyertai program ini. Program ini diadakan adalah untuk memberi motivasi kepada kami untuk terus berusaha mencapai kejayaan dalam UPSR. Selain itu, program ini bertujuan untuk memberi pendedahan kepada kami tentang teknik belajar.
                Antara aktiviti yang dijalankan dalam program itu ialah ceramah tentang teknik belajar. Puan Marhaini menerangkan teknik belajar menggunakan peta minda. Kaedah peta minda ini digunakan dalam membuat nota dan menulis karangan. Peta minda memudahkan kami mengingati fakta .
                Selain itu, kami juga diberikan latihan dalam kumpulan. Seramai 10 orang dalam satu kumpulan. Sebanyak  8 kumpulan telah ditubuhkan. Pemudah cara aktiviti ini ialah guru-guru mata pelajaran teras. Dalam aktiviti latihan dalam kumpulan, kami diberi tugasan untuk membina peta minda yang berwarna –warni.
                Sepanjang program itu, saya dapat banyak pengalaman manis. Antaranya , saya diberi peluang membentangkan hasil perbincangan . Pada mulanya saya berasa takut. Setelah diberi semangat oleh ahli kumpulan , saya berasa yakin. Puan Marhaini memuji saya dan rakan-rakan membentangkan hasil perbincangan dengan penuh keyakinan.

                 Saya berharap , saya dapat menggunakan teknik belajar yang diberikan oleh Puan Marhaini dalam program itu. Program Motivasi UPSR ini memberikan banyak ilmu dan kaedah belajar yang betul  kepada saya.

1 ulasan: